Weekendkurser

Tidspunkt:    Lørdag den 9. november 2024         kl.     9.30 - 15.00

Søndag den 10. november 2024       kl.     9.30 - 15.00

Sted:              Struer Billedskole, ”Aktivitetscenter Struer”

Paptryk også kaldet collografi, er en sjov og let tilgængelig måde at skabe flotte grafiske tryk. På dette kursus arbejder vi eksperimenterende og legende med teknikker og udtryk. Vi afprøver mulighederne i forskellige formater og papplader samt arbejder med komposition, baggrund og motivvalg. Jeg vil gerne invitere Jer til en weekend, hvor vi slipper kontrollen og dermed får gang i kreativiteten. Kurset er velegnet for både begyndere og øvede. Før kurset må du gerne overveje den motivverden, du vil arbejde med.

Du skal regne med udgifter til materialer. Tryksværte er indregnet i prisen for trykpapir. Begge dele findes på Billedskolen, men du kan selvfølgelig også tage dine egne materialer med.

Om Hanne Larsen: Jeg arbejder med et bredt spekter af grafiske teknikker i både høj- og dybtryk, fx ætsning og radering på kobber- og akrylplade, collografi, træsnit og linoleumssnit. Jeg har i mange år løbende fulgt grafikkurser på Århus Kunstakademi. Jeg arbejder desuden i mit eget atelier i Randers, hvor jeg også afholder kurser.

Akrylmaleri med udgangspunkt i collage.

Underviser: Jette Hvid https://www.jette-hvid.dk

Tidspunkt:    Lørdag den 18. januar 2025            kl.     9.30 - 15.00

Søndag den 19. januar 2025           kl.      9.30 - 15.00

Sted:              Struer Billedskole, ”Aktivitetscenter Struer”

Denne gang skal vi arbejde med collagen som oplæg til maleriet. Der vil blive arbejdet med farvesammensætning og blanding, komposition og udtryk.  Jeg starter med et fælles oplæg, som du kan arbejde videre på over to dage, som i høj grad vil have den eksperimenterende karakter, kombineret med teknikker. Du er også velkommen til at medbringe egne værker, som du kan arbejde videre på. Du skal medbringe silkepapir og andet papir, du kan lime fast på lærredet. Medbring også ting du er glad for og 5 billeder af noget der inspirerer dig, tiltrækker dig, betyder noget for dig, provokerer dig eller måske undrer dig. Lim til at fastgøre papir på lærredet. Det kan være decopage lim. Posca tusser – maling - remedier til at male/skrabe/gnide med. Klude, forskellige størrelser pensler og hvad du ellers bruger. Lærreder, der ikke er for små.

Jette Hvid har malet fast siden 1994 og taget mange kurser hos andre kunstnere og på Aarhus Kunstakademi. Har undervist på højskoler gennem 14 år og er i dag i sit eget atelier, der er hendes kreative rum, når hun ikke er på arbejde.

Alternativ billedkunst – billeder af skrot

Underviser: Else Kørschen. www.elsekorschen.dk

Tidspunkt:    Lørdag den 22. februar 2025          kl.  9.30 - 15.30

Søndag den 23. februar 2025         kl.  9.30 - 15.00

Sted:              Struer Billedskole, ”Aktivitetscenter Struer”

På kurset vil vi arbejde med at finde det smukke i skrot og brugte ting

og dimser. Jeg vil glæde mig til at inspirere Jer til at skabe billeder på en ny og anderledes måde. Vi kommer til at arbejde med metaller, som er brugte og slidte og måske også noget brugt træ, alt efter hvad du har lyst til. Vi skaber effekter af mat og blank, lys og skygge. Fletter med metaltråd og skaber strukturer. Fotooverføring på træ og metal og effekter med slagmetal. Måske har du fundet et stykke rustent jern eller noget drivtømmer ved havet, som kan blive en del af billedet. Eller du gemmer små finurlige ting, som kan bruges i en ny sammenhæng, kun fantasien sætter grænser. Der vil blive en materialeudgift, efter det materiale du vælger at arbejde med.

Else Kørschen er uddannet tekstilformgiver fra Designskolen Kolding og væver i dag med metal, primært kobber. Hun skaber fortrinsvis ikoner og vævede rumdelere og arbejder med kontrasterne mellem det matte og det blanke, det kompakte og det fjerlette, det rå og det fine. Det kan være en mat, rå metalflade, der har fået følgeskab af et stykke blank metal, der på den rå baggrund nærmest fremstår som en fin, skrøbelig blonde.

Akvarelkursus.

Underviser: Marianne Bastholm www.bastholm-billedkunst.

Tidspunkt:    Lørdag den 1. marts 2025            kl.     9.30 - 15.00

Søndag den 2. marts 2025           kl.      9.30 - 15.00

Sted:              Struer Billedskole, ”Aktivitetscenter Struer”

På dette kursus skal vi male vilde og eksperimenterende akvareller. Det bliver ikke yndigt – men det bliver sjovt. Vi maler i flere lag og stopper når der både er dynamik, men også en slags orden i billedet. De første lag bliver løse og impulsive, de sidste lag mere kontrollerede og strukturerede. Vi leger og skifter mellem at gøre noget impulsivt og at stoppe op, se på billedet og tænke for derefter at arbejde videre og ”rydde op i billedet”. Jeg kommer med øvelser og opgaver, men der bliver også tid til at arbejde i længere tid med egen ide. Du skal bruge: Akvarelfarver i god kvalitet – det kan være i blokke eller flydende, begge dele er fint. Som minimum skal du have en rød, en blå en gul og en sort. Akvarelpapir af god kvalitet (helst 300g og ikke under 200g). Pensler, medbring det du har, men minimum en rund pensel str. 12 eller større. Vandfaste tuscher, mindst en tynd, men tykkere kan også bruges.

Marianne Bastholm arbejder primært med grafik og maleri. Hun maler med akryl og akvarel og har erfaring med at lave udstillinger og kurser. Marianne fortæller: Jeg er uddannet lærer med bl.a. billedkunst på linje, derudover har jeg gennem årene deltaget i en del kurser i maleri, grafik og akvarel. Efter nogle år hvor andet arbejde fyldte meget, har jeg opsagt min ellers gode stilling og kombinerer nu min deltagelse i kurser på bl.a. Aarhus Kunstakademi med arbejde i mit værksted.